Når man har opprettet en bruker i Pengeby får man velge utseende, klær og hus for å bo i. I tillegg får man en liten slump penger. Man kan tjene penger ved å jobbe på posten eller å lage eplesaft. Man kan bruke penger på butikken, eller på å reise i tid. Hvis man velger å reise i tid, kan man jobbe med oppgaver/leker i et historisk scenario (gamle Rom e.l.). Dersom man er innom alle postene, og kan svare på noen spørsmål kan man får vite trollmannens hemmelighet.
Skjermdump fra www.pengeby.no |
For de eldste barna finnes det en utvidelse med familieøkonomi. Der fokuseres det på en families månedsregnskap. Man får lønn, kjøper bil, hus og husdyr, og så er det bare å leve livet. Det er både faste utgifter og uforutsette utgifter. I tillegg kan du spare til ferier. For å kunne komme over brua til familiespillet, må man inn med en kode som er svaret på et enkelt regnestykke.
På vår barneskole blir Pengeby brukt som belønning for godt arbeid, enten som en aktivitet i slutten av skoletimen eller som ekstra hjemmelekse.Spillet finner man på www.pengeby.no. Det er et gratisprogram, og man må opprette bruker for å starte spillet.
Vurdering
Pengeby fokuserer på den grunnleggende ferdigheten «å kunne regne». Det er veldig oversiktlig og greit og man får nok informasjon ved starten, så man trenger ikke noen forkunnskaper. I Pengeby bruker man sølvpenger og gullpenger, der ti sølvpenger har samme verdi som 1 gullpenge. Dette gjør at de kan bruke den allerede fra første klasse.
Foto: Pcgn7 på www.flickr.com. |
1. Du går på do ute
2. Du kjøper egnet lim og limer selv, 6 sølvpenger
3: Du kjøper et nytt og fancy toalett for 3 gullpenger
Hmmmm. Å lime toalett trodde jeg ikke var spesielt smart, men å kjøpe nytt og «fancy» toalett, det hørtes ut som feil svar. Noe må man velge, og jeg falt på å kjøpe nytt. Svaret var feil, jeg burde ha limt selv. Som trøst så ville det nye dyre toalettet bruke mindre vann, så sparte vi litt likevel.
Her blir jeg altså satt fast av en oppgave om privatøkonomi som er tilpasset en 9-åring. Pinlig.
Pengeby har også en del læringsressurser som kan lastes ned og skrives ut for bruk i timen. Dette gjelder for de eldste elevene. Der er det oppgaver om lommepenger, jobb, sparing og avbetaling (Hæ?).
I Pengeby kan man jobbe i tre forskjellige yrker. Man kan jobbe i posten og sortere varer etter verdi (gjør de virkelig det på Postkontoret?), man kan plukke bær for å lage juice eller man kan male for å tjene penger. Det representerer ulike yrker som trenger ulike egenskaper fra yrkesutøveren.
Jeg vil ikke si at Pengeby er tilrettelagt for forskjellige nivåer. Det går bare kjappere å komme seg igjennom jobb og aktiviteter hvis du er flink. Du trenger dog ikke å fullføre spillet med en gang, det er bare å logge seg inn senere og fortsette der du slapp. Pengeby er tilrettelagt for hørselshemmede, for man kan skru av og på teksting.
Underveis i spillet får du hele tiden tilbakemeldinger. «Dette er du flink til» og «Nå blir det litt vanskeligere» er tilbakemeldinger som gjør det motiverende å fortsette. Det er likevel mulig at de blir masete etter hvert.
Når man lager seg en bruker kan man velge kjønn, klær og hudfarge. Spillet er derfor greit å bruke for alle grupper elever.
Pengeby er et underholdende spill sett fra et voksent synspunkt. Personlig synes jeg at det er lærerikt, og junior i huset har vært veldig engasjert i min bloggeperiode. Han har hatt stor glede av å "lære meg" Pengeby-spillet.
Etter å ha levd meg gjennom et år i familiespillet i Pengeby, satt jeg igjen med følgende:
- Man betaler ikke feriereiser fra lønnskontoen, pengene må innom sparekonto først
- Å vinne i lotto tre ganger i løpet av et år… det er vel i overkant mye. Sjekka regnskapet, men det var heller ikke ført noen utgifter til spill og fanteri
- Fokus bank har ikke noe til overs for håndverkere, det var oftest mer lønnsomt å fixe ting selv, for håndverkerne la ofte til noen uforutsette kostnader
Oppsummering:
Pengeby er et artig og enkelt spill for de yngste barna. Det er bygd opp med ulike elementer som historie, maling, klesdesign, jobb og pengehåndtering, noe som gjør at matematikkunnskaper snikes inn uten at eleven tenker så mye på det. Oppgavene trigger også kreative evner. Det tar ikke all verdens tid å komme seg igjennom hele spillet, så jeg anbefaler spillet som belønning for en kortere periode.
Kilder:
Bjarø, V., Giæver, T.H., Johannesen, M., Øgrim L. (2009).
Didiktikk: Digital kompetanse i praktisk undervisning. Bergen. Fagbokforlaget
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
SvarSlettJeg kjenner ikke til dette spillet fra før, men jeg bli fasinert av å lese innlegget ditt. Jeg ser for meg at dette spillet er litt artig, og veldig anvndelig i læringssituasjoner. Det er positivt at spillet tar utgangspunkt i grunnleggende ferdigheter i matematikkfaget og i så stor grad fokuserer på hverdagsmatematikk. Spillet ser ut til å passe rett inn i læreplanen i matematikkfaget. Det virker som spillet er laget mest med tanke på yngre barn, likevel tror jeg det kan brukes på flere klassetrinn. Hverdagsøkonomi angår alle, og jeg opplever stadig vekk at elever i videregående skole liker å holde på med litt "barnslige" aktiviteter. Da handler det mest om lek og mestring.
SvarSlett